Według rozmów z mechanikami i specjalistami w warsztata związanych z układem wydechowym 🚗💨, najczęstsze usterki, które skłaniają kierowców do odwiedzenia warsztatu, to:
1. Uszkodzony tłumik 🔊 – najczęściej objawia się niespodziewanym hałasem podczas jazdy. Tłumik, z czasem narażony na korozję i różne czynniki zewnętrzne, wymaga okresowej kontroli i ewentualnej wymiany.
2. Przedwczesne zużycie katalizatora ⚙️ – kierowcy zgłaszają się również w przypadku problemów z przepustowością katalizatora lub jego awarii, co może wpływać na spadek mocy silnika czy zwiększone zużycie paliwa. Mechanicy podkreślają, że katalizator często jest zaniedbywany przy diagnostyce, mimo że odgrywa kluczową rolę w pracy całego układu.
3. Nieszczelności w układzie wydechowym 🔧 – różne usterki, takie jak pęknięcia rur czy poluzowane złącza, mogą prowadzić do nieszczelności. Objawy to m.in. wyraźny hałas, *utrata mocy* czy wzrost emisji spalin.
4. Filtr cząstek stałych (DPF) 🌫️ – problem z „zapychaniem się” DPF jest bardzo powszechny, zwłaszcza w samochodach użytkowanych głównie w mieście. Mechanicy z Nowego Stawu zwracają uwagę, że wielu kierowców ignoruje kontrolki DPF, co prowadzi do kosztownych napraw.
5. Naprawa bądź wymiana sond lambda 🌐 – problemy z sondą, której zadaniem jest kontrola poziomu tlenu w spalinach, objawiają się błędami na desce rozdzielczej (np. kontrolka „check engine”) oraz nieoptymalnym działaniem silnika.
Zdaniem fachowców z Nowego Stawu, regularna diagnoza układu wydechowego i dbałość o jego elementy są kluczowe nie tylko dla zachowania sprawności auta, ale także dla ograniczenia kosztów późniejszych napraw. Ważne jest, by reagować na *pierwsze objawy usterek*, tak by nie dopuścić do większych problemów. 😊
Zwracają oni również uwagę, że w ostatnich latach zauważalny jest wzrost przypadków napraw w związku z warunkami eksploatacyjnymi, takimi jak częste fuzy w trudnych warunkach atmosferycznych (deszcz, śnieg) oraz użytkowanie pojazdów na krótkich dystansach – coś, co szczególnie szkodzi DPF i tłumikowi.